Tipy, které vám mohou pomoci při studiu cizích jazyků…budete-li mít nějaké rady/figly, jak se svižně a pořádně učit, napište: rádi Vaše nápady umístíme sem.

Hrstka dobře míněných rad, jak se ne/učit jazyk
….každé slovíčko má příběh, vazby, vůně, nálady, melodie, role, účely…potkali jste „ho“ na konkrétním místě, něco jste u toho dělali, s někým jste mluvili, nějak jste byli oblečeni, naladěni,…ten den jste šli tam a tam…ULOŽTE TO SLOVÍČKU DO paměťového/zážitkového „PELÍŠKU“ a „pečujte“ o něj: NECHTE CELÝ TEN KONTEXT STÁLE ZNOVU A ZNOVU OŽÍVAT

….nepodceňujte mimostudijní roviny, rozhlížejte se, poslouchejte…takovou angličtinu v REÁLU potkáte na každém kroku…nebuďte „zabořeni“ jen do studijních materiálů: spoustu slovíček/frází můžete znát z názvů filmů (Seven, Kill Bill), kapel (Queen, Snow Patrol) , muzikálů…nebo nějakých produktů..bike, bus,… ale třeba i Apple, Ford…, z reklamy, sloganů!, …rozšířených termínů: outdoor, happy, facebook, world wide web…pořípadě již jako zdomácnělé? (zabukovat – book, míting – meet, tým – team,…spýkr – speak…)

….žádné slovíčko nikdy není SAMO , ani ve vaší paměti ani v síti jazyka…toku řeči…neučte se jej izolovaně a nebo – hůř – ve sloupečku „za sebou“….zasaďte ho, zasíťujte…najděte mu „příbuzné“ …třeba anglické HEAD – hlava…headline, forehead, headmaster, headhunter,…headlight, headless, to head, headache, headband, headfirst….vstřebáte celý jeho kontext a lépe pak „cítíte“, jak se chová toho slovo ve strukturách i řeči..

….tabulky jsou od toho, aby se NEDĚLALY!. …učení „přes“ tabulky většinu lidí zdržuje…když se učíte například nepravidelná slovesa v angličtině a chcete použít 3.tvar – passive – slyšíte pak sami sebe, jak nejdříve opakujete infinitiv, pak si vzpomenete na minulý čas a pak teprve passive, tomuto „krokování“ řeči se dá vyhnout! (řazení gramatických jevů do tabulek je nejspíš vhodné až k opakování, ne k učení) …JAZYK respektive řeč NENÍ POSLUŠNÝ KRÁLÍK V KOTCI!…NECHTE SLOVA A VĚTY „PROBĚHNOUT“ ALESPOŇ „PO ZAHRADĚ“ NEŽ SI TROUFNETE „DO LUK, LESŮ A POLÍ..měst, ciziny….

….MLUVTE si i pro sebe…stačí poměrně malá slovní zásoba a už byste měli zkoušet mluvit,…nečekat až se „vám to spojí až to budete umět perfektně“…dvouleté dítě už se svou minimalistickou slovní zásobou vyjádří „co chce“

….NEMYSLI A MLUV….normálně toto heslo asi v životě naplatí, ale při učení jazyka je dobré „jít naproti spontaneitě“…příliš nedumat o tom či onom slovíčku…nehořekovat nad chybou nebo chybějícím slůvkem

….nemůžete-li si vzpomenout na konkrétní slovo, NEZAMRZNĚTE na něm, nepropadejte se v té propasti…přijde možná později a nebo ho obejděte: udělejte bypass…to slovo nebo spíš tu věc popište, ukažte, definujte jinak…“jeďte dál“…za chvíli byste se toho „zamrzání“ báli a sebevědomí a radost z (ne)naučeného by zmizela…

….budete-li mít nějaké rady/figly, jak se svižně a pořádně učit, napište: rádi Vaše nápady umístíme sem (i s Vaším jménem samozřejmě)